Als je al weet wat een spudpaal is, denk je vaak meteen aan die stalen buizen die meters hoog boven een werkponton of kraanschip uitkomen. En dan ook met een kraan of ingewikkelde hydrauliek bediend moeten worden. Zo is het niet met de spudpalen van Petro Leewis.
In 2021 hebben we er twee geplaatst in de Res Nova, een Groninger zeetjalk van 24 meter. Eén spudpaal naast het vooronderluik en een spudpaal in de machinekamer ingang. Door de relatief grote holte van het schip zakt de voorste paal ca. 6 meter onder het schip uit en de achterste 5 meter. En zonder dat je er aan dek iets van ziet!
Als twee satéprikkers houden deze de Res Nova precies op de plek waar ze ligt. Bijkomend voordeel is dat het manoeuvreren een stuk makkelijker wordt. Je moet ze natuurlijk niet laten zakken terwijl je nog veel gang hebt, maar eenmaal aan de grond, heb je een perfect draaipunt!
En je hebt geen afmeervoorziening meer nodig, zoals steiger, remming, kade of bolder.
Het enige minder positieve is dat je schip zich een beetje gaat gedragen als een nukkige hond die aan zijn riem trekt als je met golfslag te maken krijgt. Het zijn niet meer die soepel gieren die het maakt achter een ankerketting. Maar de kans dat je ankerwachtalarm afgaat is wel een stuk kleiner geworden!